Muistatko vielä, kun mainitsin nämä vohvelit pari vuotta sitten? Löysin keittokirjan nettihuutokaupasta! Jippii!
Elikkä tässä tulee tämä ohje; Taalainmaan munavohvelit.
yhdestä annoksesta tulee 8-10 vohvelia, vohvelit ovat rapeita vielä jäähtyneinäkin, ja maistuvat hyvältä, ja taikina tehdään ihan tavallisista, halvoista aineista, eli ei kermaa.
3 munaa
1 1/2 dl sokeria
3 dl vehnäjauhoja
1/2 tl leivinjauhetta
150 g sulatettua voita (tai margariinia)
vähän vaniljaa mausteeksi
Sekoita munat ja sokeri vaahdoksi. Lisää jauhot joihin on sekoitettu leivinjauhe ja vanilja, sekä lopuksi jäähtynyt sulatettu voi.
Voitele vohvelirauta ensimmäisen kerran sulalla voilla, sen jälkeen ei tarvitse, koska taikinassa itsessään on tarpeeksi rasvaa.
Yhteen vohveliin menee 2 rkl taikinaa.
Nauti Marskin tapaan kinuskikastikkeen kera. :-)
Jos taikina on mielestäsi liian kuivaa, sitä voi hyvin jatkaa maidolla. Lisää maitoa n. 1/2 dl kerrallaan, kunnes saat haluamasi vahvuista vohvelitaikinaa. Minusta tämä taikina on hiukan liian kuivaa, ja vohveleista tulee kovin keksimäisiä, mutta herkullisia.
Kuivata ylijäämävohvelit kevyesti uunissa, kuin korput. Tulee todella hyviä keksejä.
torstai 20. tammikuuta 2011
sunnuntai 16. tammikuuta 2011
Paistetut gnocchit
Pastan tekeminen itse on aika yksinkertaista, muttei sen vuoksi ihan helppoa.
Gnocchi on perunapastaa tai perunamykyjä. Taikina tehdään perunoista, jauhoista ja munasta.
Keitä kilo perunoita ja kuori keitetyt perunat kun ne ovat vielä kuumia. Soseuta perunalumipusertimella tai haarukalla, jotta saat ilmavaa perunasosetta. Muussi on vähän turhan pitkään työstettyä. Kun perunalumi on jäähtynyt hetken, lisää muna ja noin 2 dl vehnäjauhoja. Sekoita nopeasti muruiksi, sitten vaivaa kevyesti taikinaksi. Taikinan pitäisi olla pehmeää, muttei tahmeaa, eikä sitkeää.
Jaa taikina kahdeksaan osaan, pyöritä osat yksitellen peukalonpaksuisiksi tangoiksi ja leikkaa n. 2 sentin paloiksi. Jauhota kevyesti.
Ota haarukka ja paina gnocchit kevyesti yksi kerrallaan haarukan selkäpuolta vasten ja pyöräytä se haarukalta, jotta se saa raidat ja kaarevan muodon.
Nyt joko paistat gnocchit voissa pannulla, tai keität ne kiehuvassa vedessä, n. 20 kerrallaan. Jos paistat ne, ne ovat valmiita, kun ovat kullanruskeita ja rapeita molemmin puolin, jos keität, ne ovat valmiita, kun ne pulpahtavat veden pinnalle.
Nosta valmiit gnocchit lautaselle. Jos keität gnocchit, laita kastike valmiiksi tarjoilulautaselle, ja nosta gnocchit sitten kastikkeeseen kun ne on keitetty.
Paistetut gnocchit ovat kuin pariisinperunoita.
Gnocchi on perunapastaa tai perunamykyjä. Taikina tehdään perunoista, jauhoista ja munasta.
Keitä kilo perunoita ja kuori keitetyt perunat kun ne ovat vielä kuumia. Soseuta perunalumipusertimella tai haarukalla, jotta saat ilmavaa perunasosetta. Muussi on vähän turhan pitkään työstettyä. Kun perunalumi on jäähtynyt hetken, lisää muna ja noin 2 dl vehnäjauhoja. Sekoita nopeasti muruiksi, sitten vaivaa kevyesti taikinaksi. Taikinan pitäisi olla pehmeää, muttei tahmeaa, eikä sitkeää.
Jaa taikina kahdeksaan osaan, pyöritä osat yksitellen peukalonpaksuisiksi tangoiksi ja leikkaa n. 2 sentin paloiksi. Jauhota kevyesti.
Ota haarukka ja paina gnocchit kevyesti yksi kerrallaan haarukan selkäpuolta vasten ja pyöräytä se haarukalta, jotta se saa raidat ja kaarevan muodon.
Nyt joko paistat gnocchit voissa pannulla, tai keität ne kiehuvassa vedessä, n. 20 kerrallaan. Jos paistat ne, ne ovat valmiita, kun ovat kullanruskeita ja rapeita molemmin puolin, jos keität, ne ovat valmiita, kun ne pulpahtavat veden pinnalle.
Nosta valmiit gnocchit lautaselle. Jos keität gnocchit, laita kastike valmiiksi tarjoilulautaselle, ja nosta gnocchit sitten kastikkeeseen kun ne on keitetty.
Paistetut gnocchit ovat kuin pariisinperunoita.
lauantai 4. joulukuuta 2010
Jouluherkku

Ota puoli kiloa marsipaania, neljänneskilo valkoista suklaata (tai enemmän, jos on), pistaasiopähkinöitä ja kuivattuja karpaloita tai puolukoita (tietenkin kuivasit osan puolukkasadosta viime syksynä! Jos et, korvaa vahinko tänä vuonna. Ovat namia.)
Jaa marsipaani neljään osaan ja kaulitse levyksi. (Käytä tomusokeria "jauhona" jottei marsipaani tartu pöytään ja kaulimeen.)
Sulata suklaa.
Nosta yksi levyistä leivinpaperille, päällystä 1/4 suklaalla, ripottele pähkinöitä ja marjoja päälle, nosta marsipaanilevy päälle ja toista, kunnes sinulla on "täytekakku" marsipaanista ja suklaasta. Päällimmäiseksi tulee siis suklaata ja ripoteltuja pähkinöitä ja marjoja.
Nosta koko komeus jääkaappiin jähmettymään, ja leikkaa namipaloiksi.
keskiviikko 24. marraskuuta 2010
Vustersestersister
Saksanpähkinäketsuppi
ota 100 vihreää saksanpähkinää, vielä pehmeitä. Mistä niitä saa, en tiedä. Ehkäpä jollakin on jossakin saksanpähkinäpuu, ja voi poimia ja postittaa sinulle raakoja saksanpähkinöitä.
Laita saksanpähkinät purkkiin ja lisää
2 l etikkaa
170 g suolaa
Peitä, muussaa ja sekoita päivittäin 8 päivän ajan.
Siivilöi sitten liemi kattilaan ja lisää joukkoon:
120 g hienonnettuja anjoviksia
12 hienonnettuja salottisipuleita
(1 valkosipulin kynsi)
1 dl raastettua piparjuurta
1/2 tl kutakin: muskotinkukkaa, muskottia, inkivääriä, neilikkaa ja pippureita
Peitä ja annan seoksen kiehahtaa, ja sitten keitä noin 40 minuuttia.
Siivilöi, jäähdytä ja lisää 1/2 litraa portviiniä.
Kaada pulloihin, korkita ja säilytä viileässä.
Chilikastike
Pese, kuori ja lohko 9 litraa kypsiä tomaatteja.
Soseuta teholeikkurissa
6 vihreää paprikaa
1 rkl kuivattuja chilipippureita
6 suurta sipulia
Lisää tomaatit ja
5 dl fariinisokeria
7 1/2 dl omenasiideriviinietikkaa
3 rkl suolaa
1 rkl kutakin hienonnettuna: mustapippuria, maustepippuria, neilikkaa
1 tl kutakin: inkivääriä, kanelia, muskottia ja sellerinsiemeniä
2 rkl sinappijauhoa
Keitä noin 3 tuntia, kunnes sinulla on paksua tahnaa. Sekoita jatkuvasti, jottei chilikastike pala pohjaan. Lisää suolaa tarvittaessa.
Purkita ja säilytä viileässä.
Worcestershire sauce
Laita pulloon:
1 litra omenaviinietikkaa
6 rkl saksanpähkinäketsuppia
55 g hienonnettuja anjoviksia
4 rkl chilikastiketta
ripaus cayennepippuria
1 tl suolaa
1 rkl sokeria
Korkita ja ravista 4 kertaa päivässä 2 viikon ajan.
Siivilöi pulloihin, korkita ja säilytä viileässä.
----------------------------------------------------------------
Helpompi ohje:
1. osa:
1 hienonnettu sipuli
2 valkosipulinkynttä murskattuna
3 sentin pala inkivääriä siivutettuna
3 rkl keltaisia sinapinsiemeniä
1 tl mustapippureita
1/2 tl chilipippurihiutaleita
3 sentin kanelitanko
1 tl kokonaisia neilikoita
1/2 tl kardemummaa
2. osa:
5 dl viinietikkaa
1 1/4 dl fariinisokeria
1 1/4 dl tummaa soijakastiketta
1/2 dl tamarind-tahnaa
3. osa:
3 rkl suolaa
1/2 tl curryjauhetta
1 muussattu anjovisfilee
1 1/4 dl vettä
Sido 1.osa-ainekset sideharsoon paketiksi.
Laita sideharsopussi ja 2.osa-ainekset kattilaan, kiehauta ja keitä 45 minuuttia.
Sekoita 3.osa-ainekset ja kaada kattilaan. Sekoita ja kaada lasipurkkiin. (Älä poista maustepakettia.)
Peitä purkki ja laita jääkaappiin. Sekoita kastiketta kerran päivässä, ja puristele maustepakettia samalla. Kahden viikon kuluttua poista maustepaketti ja pullota. Säilytä jääkaapissa ja sekoita ennen käyttöä.
-----------------------------------------
Tee oma curry-sekoituksesi
Curry on mausteseos, ja kaikilla on oma suosikkinsa. Tässä muutamia ehdotuksia.
4 rkl mustapippuria
4 rkl kardemummaa
8 rkl korianteria
8 rkl kuminaa
muutama mausteneilikka
kanelitanko
1 rkl fenkolinsiemeniä
kurkumaa värin ja maun vuoksi
-------------
2 rkl kuminaa
2 rkl kardemummaa
2 rkl korianteria
3 rkl kurkumaa
1 rkl sinappijauhetta
1 tl chiliä tai cayennea
--------------
2 rkl fenkolinsiemeniä
2 rkl kuminaa
2 rkl korianteria
1/2 rkl rohtosarviapilaa (fenugreek)
1/2 rkl mustapippuria
1 neilikka
1/2 kanelitankoa
2 kardemummaa
---------------
4 rkl kuminaa
4 rkl kardemummaa
4 rkl korianteria
5 rkl kurkumaa
2 rkl sinappia
cayennepippuria maun mukaan
------------------
1 rkl kurkumaa
1 rkl kuminaa
2 rkl korianteria
1 rkl inkivääriä
1 rkl valkopippuria
2 tl rohtosarviapilaa (fenugreek)
1 pieni kuivattu chili
2 rl kardemummaa
2 tl muskotinkukkaa
1 tl sinapinsiemeniä
8 mausteneilikkaa
1 tl unikonsiemeniä
1 laakerinlehti
------------------
5 rkl kurkumaa
3 rkl kuminaa
1 rkl kardemummaa
2 rkl korianteria
1 rkl sinappia
1 rkl fenkolia
1 tl chiliä
Käytä kokonaisia mausteita. Paahda mausteet kevyesti. Varo polttamasta niitä. Anna jäähtyä ja jauha morttelissa. Säilytä lasipurkissa.
Curry keitetään näin:
Ruskista hienonnettua sipulia, raastettua inkivääriä ja valkosipulia voissa.
Lisää liha, kasvikset ja runsaasti (usea rkl) currya. Paista kunnes ainekset ovat kypsiä.
Nauti!
ota 100 vihreää saksanpähkinää, vielä pehmeitä. Mistä niitä saa, en tiedä. Ehkäpä jollakin on jossakin saksanpähkinäpuu, ja voi poimia ja postittaa sinulle raakoja saksanpähkinöitä.
Laita saksanpähkinät purkkiin ja lisää
2 l etikkaa
170 g suolaa
Peitä, muussaa ja sekoita päivittäin 8 päivän ajan.
Siivilöi sitten liemi kattilaan ja lisää joukkoon:
120 g hienonnettuja anjoviksia
12 hienonnettuja salottisipuleita
(1 valkosipulin kynsi)
1 dl raastettua piparjuurta
1/2 tl kutakin: muskotinkukkaa, muskottia, inkivääriä, neilikkaa ja pippureita
Peitä ja annan seoksen kiehahtaa, ja sitten keitä noin 40 minuuttia.
Siivilöi, jäähdytä ja lisää 1/2 litraa portviiniä.
Kaada pulloihin, korkita ja säilytä viileässä.
Chilikastike
Pese, kuori ja lohko 9 litraa kypsiä tomaatteja.
Soseuta teholeikkurissa
6 vihreää paprikaa
1 rkl kuivattuja chilipippureita
6 suurta sipulia
Lisää tomaatit ja
5 dl fariinisokeria
7 1/2 dl omenasiideriviinietikkaa
3 rkl suolaa
1 rkl kutakin hienonnettuna: mustapippuria, maustepippuria, neilikkaa
1 tl kutakin: inkivääriä, kanelia, muskottia ja sellerinsiemeniä
2 rkl sinappijauhoa
Keitä noin 3 tuntia, kunnes sinulla on paksua tahnaa. Sekoita jatkuvasti, jottei chilikastike pala pohjaan. Lisää suolaa tarvittaessa.
Purkita ja säilytä viileässä.
Worcestershire sauce
Laita pulloon:
1 litra omenaviinietikkaa
6 rkl saksanpähkinäketsuppia
55 g hienonnettuja anjoviksia
4 rkl chilikastiketta
ripaus cayennepippuria
1 tl suolaa
1 rkl sokeria
Korkita ja ravista 4 kertaa päivässä 2 viikon ajan.
Siivilöi pulloihin, korkita ja säilytä viileässä.
----------------------------------------------------------------
Helpompi ohje:
1. osa:
1 hienonnettu sipuli
2 valkosipulinkynttä murskattuna
3 sentin pala inkivääriä siivutettuna
3 rkl keltaisia sinapinsiemeniä
1 tl mustapippureita
1/2 tl chilipippurihiutaleita
3 sentin kanelitanko
1 tl kokonaisia neilikoita
1/2 tl kardemummaa
2. osa:
5 dl viinietikkaa
1 1/4 dl fariinisokeria
1 1/4 dl tummaa soijakastiketta
1/2 dl tamarind-tahnaa
3. osa:
3 rkl suolaa
1/2 tl curryjauhetta
1 muussattu anjovisfilee
1 1/4 dl vettä
Sido 1.osa-ainekset sideharsoon paketiksi.
Laita sideharsopussi ja 2.osa-ainekset kattilaan, kiehauta ja keitä 45 minuuttia.
Sekoita 3.osa-ainekset ja kaada kattilaan. Sekoita ja kaada lasipurkkiin. (Älä poista maustepakettia.)
Peitä purkki ja laita jääkaappiin. Sekoita kastiketta kerran päivässä, ja puristele maustepakettia samalla. Kahden viikon kuluttua poista maustepaketti ja pullota. Säilytä jääkaapissa ja sekoita ennen käyttöä.
-----------------------------------------
Tee oma curry-sekoituksesi
Curry on mausteseos, ja kaikilla on oma suosikkinsa. Tässä muutamia ehdotuksia.
4 rkl mustapippuria
4 rkl kardemummaa
8 rkl korianteria
8 rkl kuminaa
muutama mausteneilikka
kanelitanko
1 rkl fenkolinsiemeniä
kurkumaa värin ja maun vuoksi
-------------
2 rkl kuminaa
2 rkl kardemummaa
2 rkl korianteria
3 rkl kurkumaa
1 rkl sinappijauhetta
1 tl chiliä tai cayennea
--------------
2 rkl fenkolinsiemeniä
2 rkl kuminaa
2 rkl korianteria
1/2 rkl rohtosarviapilaa (fenugreek)
1/2 rkl mustapippuria
1 neilikka
1/2 kanelitankoa
2 kardemummaa
---------------
4 rkl kuminaa
4 rkl kardemummaa
4 rkl korianteria
5 rkl kurkumaa
2 rkl sinappia
cayennepippuria maun mukaan
------------------
1 rkl kurkumaa
1 rkl kuminaa
2 rkl korianteria
1 rkl inkivääriä
1 rkl valkopippuria
2 tl rohtosarviapilaa (fenugreek)
1 pieni kuivattu chili
2 rl kardemummaa
2 tl muskotinkukkaa
1 tl sinapinsiemeniä
8 mausteneilikkaa
1 tl unikonsiemeniä
1 laakerinlehti
------------------
5 rkl kurkumaa
3 rkl kuminaa
1 rkl kardemummaa
2 rkl korianteria
1 rkl sinappia
1 rkl fenkolia
1 tl chiliä
Käytä kokonaisia mausteita. Paahda mausteet kevyesti. Varo polttamasta niitä. Anna jäähtyä ja jauha morttelissa. Säilytä lasipurkissa.
Curry keitetään näin:
Ruskista hienonnettua sipulia, raastettua inkivääriä ja valkosipulia voissa.
Lisää liha, kasvikset ja runsaasti (usea rkl) currya. Paista kunnes ainekset ovat kypsiä.
Nauti!
tiistai 14. syyskuuta 2010
Tanskalainen ruisleipä vuoassa
Marjo pyysi vuoka-ruisleivän ohjetta :-) Minun käyttämäni on "Camilla Plum ja leipurin niksit" -sarjasta.
Tätä leipää ei tee muutamassa tunnissa :-D
VANHAN AJAN RUISLEIPÄ HAPANJUUREEN
Hapanjuuri
200 g ruisjauhoja
1 tl hunajaa
1 rkl luomujugurttia
2 dl lähdevettä (ei klooria!)
1 tl suolaa
+ ruisjauhoja
Sekoita ainekset, peitä kelmulla ja säilytä huoneenlämmössä. Lisää 2.-5. päivänä jauhoja ja vettä.
1. päivänä:
300 g hapanjuurta
9 dl haaleaa vettä
575 g ruisjauhoja
375 g rikottua ruista
2 rkl hunajaa
2 rkl karkeaa suolaa
Sekoita suola, juuri ja hunaja vesitilkan kanssa. Lisää loput, sekoita ja kohota huoneenlämmössä liinan alla yön yli tai vähintään 6 tuntia.
2. päivänä:
1 joulu-/mallasolut/portteri 3,5 dl
800 g rikottua ruista
Sekoita esitaikinaan ja kohota 5 - 8 tuntia.
Jaa kahteen paperilla vuorattuun leipävuokaan ja kostuta pinta vedellä. Kohota 3 - 4 tuntia.
Pistele puutikulla parikymmentä reikää pohjaan asti ja paista runsas tunti 200 asteessa.
Kääri leivät märkään pyyhkeeseen kuumana ja sujauta muovipussiin, kun ne ovat jäähtyneet. Leikkaa vasta seuraavana päivänä.
tässä toinen ruisleivän ohje Camillalta:
HELPPO RUISLEIPÄ HAPANJUUREEN
Hapanjuuri
200 g ruisjauhoja
1 tl hunajaa
1 rkl luomujugurttia
2 dl lähdevettä (ei klooria!)
1 tl suolaa
+ ruisjauhoja
Sekoita ainekset, peitä kelmulla ja säilytä huoneenlämmössä. Lisää 2.-5. päivänä jauhoja ja vettä.
3 dl hapanjuurta
5 dl rikottua ruista
5 dl ruisjauhoja
7 - 8 dl vettä
5 dl vehnäjauhoja
1 rkl siirappia
1 rkl karkeaa suolaa
1 dl pellavansiemeniä
1,5 dl auringonkukansiemeniä
voita vuokaan ja voiteluun
Sekoita ainekset hyvin ja kumoa taikina voideltuun leipä - tai uunivuokaan. Kohota 12 tuntia kostealla liinalla peitettynä.
Pistele leipään ainakin 20 reikää puutikulla, pohjaan asti, jotta höyry pääsisi poistumaan. Paista 75 minuuttia 200 asteessa.
Voitele kypsän leivän pinta ruokalusikallisella kylmää voita ja jäähdytä. Leivän pinta pehmenee, jos sen sujauttaa haaleana muovipussiin.
---------------------
Minun leivänjuureni on tosin Jan Hedhin Leipä-kirjasta, mutta ihan sama mitä juurta käyttää :-)
On tärkeää, että vuoka on vuorattu leivinpaperilla. Leivästä tulee jotenkin liian kosteaa tai jotain jos ei käytä paperia. Sitä paitsi ruisleipä jämähtää tosi hyvin leipävuokaan :-D Ensimmäinen leipä otettiin irti vuoasta purkinavaajan kanssa, eikä leipävuoat ole kertakäyttötavaraa :-D
Samoin on tärkeää, että taikinan pakkaa tiukkaan vuokaan. Sitä kohotetaan kauan ja paistetaan kauan, joten se kyllä kohoaa, mutta siitä tulee haperoa, jos ei ole pakattu kunnolla. Pinta siloitellaan veden avulla ihan sileäksi (jotta tulee kaunis leipä :->) ja sitten siihen pistellään paljon reikiä, "savupiipuiksi". Muuten ei höyry pääse kuoren alta ulos ja irrottaa kuoren leivästä. Minä käytän sellaista kakkutikkua (kun en viitsi töhriä sukkapuikkojani :-D) mutta sipulihaarukka tai mikä se vehje on nimeltään, toimisi myös, tai sellainen aito leivänpistinhämähäkkivehje :-D Haarukka ei toimi, koska se ei mene tarpeeksi syvälle. Eli jos ei muuta löydy, ota sukkapuikko.
Tätä leipää ei tee muutamassa tunnissa :-D
VANHAN AJAN RUISLEIPÄ HAPANJUUREEN
Hapanjuuri
200 g ruisjauhoja
1 tl hunajaa
1 rkl luomujugurttia
2 dl lähdevettä (ei klooria!)
1 tl suolaa
+ ruisjauhoja
Sekoita ainekset, peitä kelmulla ja säilytä huoneenlämmössä. Lisää 2.-5. päivänä jauhoja ja vettä.
1. päivänä:
300 g hapanjuurta
9 dl haaleaa vettä
575 g ruisjauhoja
375 g rikottua ruista
2 rkl hunajaa
2 rkl karkeaa suolaa
Sekoita suola, juuri ja hunaja vesitilkan kanssa. Lisää loput, sekoita ja kohota huoneenlämmössä liinan alla yön yli tai vähintään 6 tuntia.
2. päivänä:
1 joulu-/mallasolut/portteri 3,5 dl
800 g rikottua ruista
Sekoita esitaikinaan ja kohota 5 - 8 tuntia.
Jaa kahteen paperilla vuorattuun leipävuokaan ja kostuta pinta vedellä. Kohota 3 - 4 tuntia.
Pistele puutikulla parikymmentä reikää pohjaan asti ja paista runsas tunti 200 asteessa.
Kääri leivät märkään pyyhkeeseen kuumana ja sujauta muovipussiin, kun ne ovat jäähtyneet. Leikkaa vasta seuraavana päivänä.
tässä toinen ruisleivän ohje Camillalta:
HELPPO RUISLEIPÄ HAPANJUUREEN
Hapanjuuri
200 g ruisjauhoja
1 tl hunajaa
1 rkl luomujugurttia
2 dl lähdevettä (ei klooria!)
1 tl suolaa
+ ruisjauhoja
Sekoita ainekset, peitä kelmulla ja säilytä huoneenlämmössä. Lisää 2.-5. päivänä jauhoja ja vettä.
3 dl hapanjuurta
5 dl rikottua ruista
5 dl ruisjauhoja
7 - 8 dl vettä
5 dl vehnäjauhoja
1 rkl siirappia
1 rkl karkeaa suolaa
1 dl pellavansiemeniä
1,5 dl auringonkukansiemeniä
voita vuokaan ja voiteluun
Sekoita ainekset hyvin ja kumoa taikina voideltuun leipä - tai uunivuokaan. Kohota 12 tuntia kostealla liinalla peitettynä.
Pistele leipään ainakin 20 reikää puutikulla, pohjaan asti, jotta höyry pääsisi poistumaan. Paista 75 minuuttia 200 asteessa.
Voitele kypsän leivän pinta ruokalusikallisella kylmää voita ja jäähdytä. Leivän pinta pehmenee, jos sen sujauttaa haaleana muovipussiin.
---------------------
Minun leivänjuureni on tosin Jan Hedhin Leipä-kirjasta, mutta ihan sama mitä juurta käyttää :-)
On tärkeää, että vuoka on vuorattu leivinpaperilla. Leivästä tulee jotenkin liian kosteaa tai jotain jos ei käytä paperia. Sitä paitsi ruisleipä jämähtää tosi hyvin leipävuokaan :-D Ensimmäinen leipä otettiin irti vuoasta purkinavaajan kanssa, eikä leipävuoat ole kertakäyttötavaraa :-D
Samoin on tärkeää, että taikinan pakkaa tiukkaan vuokaan. Sitä kohotetaan kauan ja paistetaan kauan, joten se kyllä kohoaa, mutta siitä tulee haperoa, jos ei ole pakattu kunnolla. Pinta siloitellaan veden avulla ihan sileäksi (jotta tulee kaunis leipä :->) ja sitten siihen pistellään paljon reikiä, "savupiipuiksi". Muuten ei höyry pääse kuoren alta ulos ja irrottaa kuoren leivästä. Minä käytän sellaista kakkutikkua (kun en viitsi töhriä sukkapuikkojani :-D) mutta sipulihaarukka tai mikä se vehje on nimeltään, toimisi myös, tai sellainen aito leivänpistinhämähäkkivehje :-D Haarukka ei toimi, koska se ei mene tarpeeksi syvälle. Eli jos ei muuta löydy, ota sukkapuikko.
perjantai 10. syyskuuta 2010
Prinssihallitsijan kakku
Katselin brittiläistä "Tervetuloa päivälliselle" tai mitä se lieneekään suomeksi nimeltään. Siis se ohjelma, jossa neljä ihmistä kutsuvat toisensa vuorollaan päivälliselle luokseen, ja se joka saa eniten pisteitä voittaa ison summan rahaa. Joka tapauksessa, eräs kilpailijoista teki "prinssihallitsijan suklaakakkua". Minusta suklaakuorrutus ei tee kakusta suklaakakkua, mutta muuten kakku vaikutti todella herkulliselta.
Tässä osallistujan ohje suomennettuna. En ole kokeillut.
tarvitset:
1-2 rkl öljyä, muotin voitelemiseen.
pohjat:
250 g voita
250 g sokeria
1 tl vaniljaa
4 munaa
200 g jauhoja
50 g maissitärkkelystä tai perunajauhoja
1 tl leivinjauhetta
täyte:
4 rkl kaakaojauhetta
350-450 g tomusokeria
250 g voita
1 rkl kermaa
1-2 rkl likööriä, esim. manteli- tai kahvilikööriä, tai vahvaa kahvia
kuorrutus:
150 g suklaata
50 g kookosöljyä tai voita
3 rkl kahvilikööriä, Bailey's, rommia tai muuta namia
suklaakoristeita
Esilämmitä uuni 200 asteeseen.
Vuoraa irtopohjakakkuvuoka leivinpaperilla ja voitele öljyllä. Voit myös paistaa pohjat tavallisella pellillä - levitä taikinaa leivinpaperille kakun kokoiseksi ympyräksi. Voit käyttää irtopohjavuokaa mallina ja piirtää leivinpaperille pyörylä, jonka sitten täytät taikinalla.
Voit myös käyttää alumiinivuokia.
Vatkaa voi ja sokeri vaahdoksi, vatkaa munat yksitellen taikinaan, sitten siivilöi loput aineet taikinaan ja kääntele ne sekaisin.
Paista taikinasta 7 pohjaa. (Jos käytät vuokaa, se pitää jäähdyttää ja vuorata leivinpaperilla jokaista pohjaa varten.)
Ohuet pohjat paistuvat nopeasti, n. 10 minuutissa.
Tee täyte kun pohjat jäähtyvät. Vaahdota voi, sekoita siihen kerma ja siivilöi joukkoon tomusokeri ja kaakao. Kun kaikki aineet on sekaisin, lisää alkoholi. (tai kahvi.)
Täytteen voi tehdä monella eri tavalla. Voit esimerkiksi sekoittaa vaahdotettuun voihin vaniljakastiketta ja sulatettua suklaata, voit käyttää munankeltuaisia täytteeseen tai käyttää siilikakun kuorrutusta.
Täytä kakku ja nosta jääkaappiin asettumaan.
Jos teit pohjat ilman vuokaa, voit leikata kylmät pohjat samankokoisiksi pyörylöiksi ennen täyttämistä, tai tehdä "kotitekoisen" näköisen kakun antamalla pohjien olla sellaisenaan ja täyttää pahimmat epätasaisuudet täytteellä.
Sulata suklaa, voi ja alkoholi kuorrutusta varten, ja kun seos on tasaista, anna sen jäähtyä hetki ja levitä sitten kakun päälle. Koristele suklaakoristeilla ja nosta jääkaappiin odottamaan tarjoilua.
-----------------------------------------------------
Tämä kakku ei ole nimetty Albertin mukaan, vaan Luitpoldin, Bavarian prinssihallitsijan mukaan. Luitpold hallitsi Bavariaa veljensä jälkeen, veljenpoikiensa sijaan, 1886-1912, ja tämä kakku on aika tyypillinen bavarialainen kakku.
Tässä osallistujan ohje suomennettuna. En ole kokeillut.
1-2 rkl öljyä, muotin voitelemiseen.
pohjat:
250 g voita
250 g sokeria
1 tl vaniljaa
4 munaa
200 g jauhoja
50 g maissitärkkelystä tai perunajauhoja
1 tl leivinjauhetta
täyte:
4 rkl kaakaojauhetta
350-450 g tomusokeria
250 g voita
1 rkl kermaa
1-2 rkl likööriä, esim. manteli- tai kahvilikööriä, tai vahvaa kahvia
kuorrutus:
150 g suklaata
50 g kookosöljyä tai voita
3 rkl kahvilikööriä, Bailey's, rommia tai muuta namia
suklaakoristeita
Esilämmitä uuni 200 asteeseen.
Vuoraa irtopohjakakkuvuoka leivinpaperilla ja voitele öljyllä. Voit myös paistaa pohjat tavallisella pellillä - levitä taikinaa leivinpaperille kakun kokoiseksi ympyräksi. Voit käyttää irtopohjavuokaa mallina ja piirtää leivinpaperille pyörylä, jonka sitten täytät taikinalla.
Voit myös käyttää alumiinivuokia.
Vatkaa voi ja sokeri vaahdoksi, vatkaa munat yksitellen taikinaan, sitten siivilöi loput aineet taikinaan ja kääntele ne sekaisin.
Paista taikinasta 7 pohjaa. (Jos käytät vuokaa, se pitää jäähdyttää ja vuorata leivinpaperilla jokaista pohjaa varten.)
Ohuet pohjat paistuvat nopeasti, n. 10 minuutissa.
Tee täyte kun pohjat jäähtyvät. Vaahdota voi, sekoita siihen kerma ja siivilöi joukkoon tomusokeri ja kaakao. Kun kaikki aineet on sekaisin, lisää alkoholi. (tai kahvi.)
Täytteen voi tehdä monella eri tavalla. Voit esimerkiksi sekoittaa vaahdotettuun voihin vaniljakastiketta ja sulatettua suklaata, voit käyttää munankeltuaisia täytteeseen tai käyttää siilikakun kuorrutusta.
Täytä kakku ja nosta jääkaappiin asettumaan.
Jos teit pohjat ilman vuokaa, voit leikata kylmät pohjat samankokoisiksi pyörylöiksi ennen täyttämistä, tai tehdä "kotitekoisen" näköisen kakun antamalla pohjien olla sellaisenaan ja täyttää pahimmat epätasaisuudet täytteellä.
Sulata suklaa, voi ja alkoholi kuorrutusta varten, ja kun seos on tasaista, anna sen jäähtyä hetki ja levitä sitten kakun päälle. Koristele suklaakoristeilla ja nosta jääkaappiin odottamaan tarjoilua.
-----------------------------------------------------
Tämä kakku ei ole nimetty Albertin mukaan, vaan Luitpoldin, Bavarian prinssihallitsijan mukaan. Luitpold hallitsi Bavariaa veljensä jälkeen, veljenpoikiensa sijaan, 1886-1912, ja tämä kakku on aika tyypillinen bavarialainen kakku.
keskiviikko 28. heinäkuuta 2010
majoneesi ja salaattikerma
Brittiläinen "Salaattikerma"
Versio I
4 kovaksikeitetyn munan keltuaiset
5 rkl öljyä
2 rkl viinietikkaa
3 rkl kermaa
sinappia
suolaa
pippuria
Muussaa keltuaiset öljyn kanssa tasaiseksi massaksi. Mausta sinapilla, suolalla ja pippurilla. Sekoita joukkoon etikka, ja sitten kerma ohuena nauhana koko ajan sekoittaen.
Versio II
2 tl jauhoja
2 munaa
1 tl sinappia
1 rkl sokeria
1 dl maitoa
1 dl viinietikkaa
60 g voita
hyppysellinen pippuria
Vatkaa kaikki paitsi voi hyvin sekaisin, ja lämmitä kasarissa kunnes kastike alkaa saeta. Sekoita koko ajan, jotta kastike ei pala pohjaan eikä juoksetu. Kun kastike on sakeaa, ota levyltä ja sekoita voi joukkoon. Mausta pippurilla.
versio III
1 dl sokeria
1 tl sinappijauhetta
1 tl suolaa
3/4 dl viinietikkaa
1 rkl raastettua sipulia
3 rkl öljyä
1 dl majoneesia
vatkaa kaikki ainekset sekaisin
majoneesi
perusohje ja laventelimajoneesi
Keltainen majoneesi, maustettu kurkumalla ja kuminalla.
Tästä löytyy hieno aioli ja tästä sinappinen majoneesi balsamicolla... ja puhuupa hampluista. Ei kotona saa tekemälläkään pikaravintolan hampluja. Leipää ei tahdo saada tarpeeksi höttöiseksi ja samalla sitkeäksi eikä natriummonoglutamaattia tahdo löytää enää mistään!
1) hampurilaispihvi, kuin pikaruokalasta
- käytä vähärasvaista naudanlihaa
- paina pihvit hampurilaispressillä tai käytä isoa säilykepurkkia, josta pohja ja kansi poistettu mutta säästetty, ainakin toinen rinkula. Sitä käytät sitten kun pressaat jauhelihan tiiviiksi pihviksi.
- PAKASTA PIHVIT. Se pitää ne littoina, kun paistat.
- paina pihviä paistinpannua vasten ja lujaa, kun paistat. Se sitten saa pihvisi tarttumaan lujasti pannuun, mutta sitten pitääkin olla ohut paistinlasta ja nopealla, terävällä liikkeellä sysätä pihvi irti pannusta, ennen kuin sen kääntää
- käytä valurautapannua.
- mausta reilusti pihviä paistamisen aikana. Aromat-aromisuola on aika lähellä pikaruokaloiden käyttämää mausteseosta. Siinä on 1/2 suolaa, 1/4 monoglutamaattia eli arominvahvinnetta ja sitten mausteita, esim. pippuria ja sipulijauhetta. Äläkä nyt yhtään rupea äpättämään siitä arominvahvinteesta. Ensinnäkin tuo on yksi pikaruokaloiden ruokien maun salaisuuksista, ja toiseksikin, et voi ajatellakaan, että hamplut ovat terveellisiä. Mitä nyt vähän aromisuolaa pihvillä tekee, kun se on kääritty vehnäpullaan ja kasteltu majoneesilla!
2) pullat
- On muuten juuri pullia... eikös vain olekin pullissa ihan hyvä koostumus, höttöinen sisus ja sitkeämpi pinta? Tee siis pullareseptillä, jätä vain sokerit pois, ja katso mitä tulee :-D
Hampurilaissämpylät
650 g vehnäjauhoja
3 dl vettä
2 dl maitoa
2 rkl öljyä
1 tl suolaa
50 g hiivaa
Tee sämpylätaikina taiteen sääntöjen mukaisesti, eli lämmitä neste kädenlämpöiseksi, sulata siihen hiiva, lisää suola ja öljy ja vaivaa jauhot taikinaan. Taikinan pitäisi olla pehmeää. mutta elastista.
Anna kohota tunti.
Vaivaa taikinaa ja anna kohota toinen tunti
Vaivaa taikinaa ja anna kohota vielä puoli tuntia.
Leivo. Vaivaa ja jaa taikina pulliksi. Anna pullien levätä 5 minuuttia, sitten pyöritä pulliksi, nosta pellille, peitä leivinliinalla ja anna kohota.
Laita uuni lämpenemään, 240 astetta.
Voitele kohonneet pullat maidolla ja ripottele seesaminsiemeniä päälle. Paista 15 minuuttia, kunnes keveitä ja kullanruskeita.
Voit myös kokeilla tätä reseptiä. Näyttää myös aika höttöseltä. :-D
2 1/2 dl maitoa
1 rkl sokeria
1 1/2 tl suolaa
paketti hiivaa
1 litra jauhoja
60 g voita
2 munaa
-
1 muna ja 1 rkl maitoa voiteluun
seesaminsiemeniä
Sulata voi kasarissa. Kun voi on sulaa, kaada joukkoon maito ja lämmitä kädenlämpöiseksi. Sekoita siihen suola, sokeri ja hiiva. Vatkaa joukkoon munat ja 3 dl jauhoja. Vaivaa loput jauhoista joukkoon.
Tee taikinasta pehmeää, melkein liian pehmeää leivottavaksi. Sillä lailla saat höttöiset sämpylät.
Anna kohota leivinliinan alla tunti.
Vaivaa ja anna kohota toisen kerran.
Jaa taikina sämpylöiksi ja leivo. Anna kohota.
Laita uuni lämpeämään 180 asteeseen.
Voitele ennen paistamista munamaidolla ja ripottele seesamit päälle.
Paista 10 min, kunnes kullanruskeita.
- hampurilaissämpylät paahdetaan, jotta ne ovat lämpimiä ja pysyvät paremmin koossa. Paahda sämpylät suoraan levyllä tai kuivalla valurautapannulla. Paina sämpylää kevyesti pannua vasten, jotta sämpylä paahtuu tasaisesti. Älä paahda tummaksi, vain kuivaksi.
3) kokoaminen
on muuten tälläkin väliä. Aloita rakentaminen "kruunusta", elikkä sämpylän kannesta. Laita se ylösalaisin voileipäpaperille. Voileipäpaperi on vahattua, ei voipaperia eikä leivinpaperia.
- jos laitat sinappia ja ketsuppia, laita sinappi ensin - viisi pikkupusua sämpylän kannelle n. sentin päästä reunasta.
- ketsuppia pannaan enemmän, ja sekin sämpylän kannelle - neljä pläjäystä reunoille ja yksi keskelle, ja tee niistä peukalonjäljen kokoisia
Jos haluat niinkuin amerikkalaisia lisukkeita, käytä hotdogin lisukkeita. Ketsupin pitäisi olla löysempää ja siinä on valkosipulijauhetta.
- Käytä tillikurkkuja ja leikkaa niistä hyvin ohuita siivuja. Kurkkuviipaleiden pitäisi olla vähän lätsyjä, eikä sellaisia paksuja ja rapeita.
- Jos käytät raakaa sipulia hampluissa, tee kuten coleslawn kanssa ja anna sipulirenkaiden seistä hetki kiehuvankuumassa vedessä, muttei niin pitkään että ne alkaa pehmitä. Valuta hyvin. Voit kuivatakin, varmuuden vuoksi.
- Tai sitten käytät sipulisilppua. Joissakin hamurilaispaikoissa tehdään näin. Liota sitäkin vedessä, jotta taitat pahimman puraisun.
- salaatin lehti tähän, tai silputtu salaatti. Leikkaa salaatti ohuiksi, pitkiksi nauhoiksi.
- sitten majoneesi tai hampurilaiskastike
- sitten tomaatit
- näiden päälle sitten juusto. Nyt kun saa Valiolta aamupala cheddaria, joka on ihan "aitoa" muovijuustoa!
- Jos panet pekonia burgeriin, se tulee tähän väliin.
- kun pihvi on valmis, mätkäyttele sitä vähän saadaksesi pahimmat rasvat pois ja läjäytä sitten juustolle.
- Peitä sämpylän pohjalla (kannalla) ja kääri pakettiin.
Hamplukastike
3/4 dl salaattikermaa
3/4 dl majoneessia
2 rkl öljyä
1 rkl viinietikkaa
1 1/2 rkl tillikurkkusalaattia (Esim. tätä http://pakkastenruokia.wordpress.com/2010/05/24/ihana-vanhanajan-kurkkusalaatti/ tai tältä sivulta löytyvää http://www.mvnet.fi/index.php?osio=Sekalaista&sivu=Ruokareseptit)
1/2 rkl makeaa kurkkusalaattia (voit käyttää bostonkurkkua)
1 tl ketsuppia
1 tl sokeria
1 tl sipulijauhetta
hyppysellinen suolaa
sinappia ja pippuria maun mukaan
Sekoita kaikki ainekset.
4) pidä hamplut lämpimänä sillä aikaa kun odotat että kaikki valmistuu. On muuten se lämmin salaatti osa pikaruokalatunnelmaa :-)
- laita uuni lämpiämään, n 100 asteeseen
- kääri valmiit hamplut voileipäpaperiin.
- laita valmiit hamplupaketit uuniin odottamaan syömistä
Versio I
4 kovaksikeitetyn munan keltuaiset
5 rkl öljyä
2 rkl viinietikkaa
3 rkl kermaa
sinappia
suolaa
pippuria
Muussaa keltuaiset öljyn kanssa tasaiseksi massaksi. Mausta sinapilla, suolalla ja pippurilla. Sekoita joukkoon etikka, ja sitten kerma ohuena nauhana koko ajan sekoittaen.
Versio II
2 tl jauhoja
2 munaa
1 tl sinappia
1 rkl sokeria
1 dl maitoa
1 dl viinietikkaa
60 g voita
hyppysellinen pippuria
Vatkaa kaikki paitsi voi hyvin sekaisin, ja lämmitä kasarissa kunnes kastike alkaa saeta. Sekoita koko ajan, jotta kastike ei pala pohjaan eikä juoksetu. Kun kastike on sakeaa, ota levyltä ja sekoita voi joukkoon. Mausta pippurilla.
versio III
1 dl sokeria
1 tl sinappijauhetta
1 tl suolaa
3/4 dl viinietikkaa
1 rkl raastettua sipulia
3 rkl öljyä
1 dl majoneesia
vatkaa kaikki ainekset sekaisin
majoneesi
perusohje ja laventelimajoneesi
Keltainen majoneesi, maustettu kurkumalla ja kuminalla.
Tästä löytyy hieno aioli ja tästä sinappinen majoneesi balsamicolla... ja puhuupa hampluista. Ei kotona saa tekemälläkään pikaravintolan hampluja. Leipää ei tahdo saada tarpeeksi höttöiseksi ja samalla sitkeäksi eikä natriummonoglutamaattia tahdo löytää enää mistään!
1) hampurilaispihvi, kuin pikaruokalasta
- käytä vähärasvaista naudanlihaa
- paina pihvit hampurilaispressillä tai käytä isoa säilykepurkkia, josta pohja ja kansi poistettu mutta säästetty, ainakin toinen rinkula. Sitä käytät sitten kun pressaat jauhelihan tiiviiksi pihviksi.
- PAKASTA PIHVIT. Se pitää ne littoina, kun paistat.
- paina pihviä paistinpannua vasten ja lujaa, kun paistat. Se sitten saa pihvisi tarttumaan lujasti pannuun, mutta sitten pitääkin olla ohut paistinlasta ja nopealla, terävällä liikkeellä sysätä pihvi irti pannusta, ennen kuin sen kääntää
- käytä valurautapannua.
- mausta reilusti pihviä paistamisen aikana. Aromat-aromisuola on aika lähellä pikaruokaloiden käyttämää mausteseosta. Siinä on 1/2 suolaa, 1/4 monoglutamaattia eli arominvahvinnetta ja sitten mausteita, esim. pippuria ja sipulijauhetta. Äläkä nyt yhtään rupea äpättämään siitä arominvahvinteesta. Ensinnäkin tuo on yksi pikaruokaloiden ruokien maun salaisuuksista, ja toiseksikin, et voi ajatellakaan, että hamplut ovat terveellisiä. Mitä nyt vähän aromisuolaa pihvillä tekee, kun se on kääritty vehnäpullaan ja kasteltu majoneesilla!
2) pullat
- On muuten juuri pullia... eikös vain olekin pullissa ihan hyvä koostumus, höttöinen sisus ja sitkeämpi pinta? Tee siis pullareseptillä, jätä vain sokerit pois, ja katso mitä tulee :-D
Hampurilaissämpylät
650 g vehnäjauhoja
3 dl vettä
2 dl maitoa
2 rkl öljyä
1 tl suolaa
50 g hiivaa
Tee sämpylätaikina taiteen sääntöjen mukaisesti, eli lämmitä neste kädenlämpöiseksi, sulata siihen hiiva, lisää suola ja öljy ja vaivaa jauhot taikinaan. Taikinan pitäisi olla pehmeää. mutta elastista.
Anna kohota tunti.
Vaivaa taikinaa ja anna kohota toinen tunti
Vaivaa taikinaa ja anna kohota vielä puoli tuntia.
Leivo. Vaivaa ja jaa taikina pulliksi. Anna pullien levätä 5 minuuttia, sitten pyöritä pulliksi, nosta pellille, peitä leivinliinalla ja anna kohota.
Laita uuni lämpenemään, 240 astetta.
Voitele kohonneet pullat maidolla ja ripottele seesaminsiemeniä päälle. Paista 15 minuuttia, kunnes keveitä ja kullanruskeita.
Voit myös kokeilla tätä reseptiä. Näyttää myös aika höttöseltä. :-D
2 1/2 dl maitoa
1 rkl sokeria
1 1/2 tl suolaa
paketti hiivaa
1 litra jauhoja
60 g voita
2 munaa
-
1 muna ja 1 rkl maitoa voiteluun
seesaminsiemeniä
Sulata voi kasarissa. Kun voi on sulaa, kaada joukkoon maito ja lämmitä kädenlämpöiseksi. Sekoita siihen suola, sokeri ja hiiva. Vatkaa joukkoon munat ja 3 dl jauhoja. Vaivaa loput jauhoista joukkoon.
Tee taikinasta pehmeää, melkein liian pehmeää leivottavaksi. Sillä lailla saat höttöiset sämpylät.
Anna kohota leivinliinan alla tunti.
Vaivaa ja anna kohota toisen kerran.
Jaa taikina sämpylöiksi ja leivo. Anna kohota.
Laita uuni lämpeämään 180 asteeseen.
Voitele ennen paistamista munamaidolla ja ripottele seesamit päälle.
Paista 10 min, kunnes kullanruskeita.
- hampurilaissämpylät paahdetaan, jotta ne ovat lämpimiä ja pysyvät paremmin koossa. Paahda sämpylät suoraan levyllä tai kuivalla valurautapannulla. Paina sämpylää kevyesti pannua vasten, jotta sämpylä paahtuu tasaisesti. Älä paahda tummaksi, vain kuivaksi.
3) kokoaminen
on muuten tälläkin väliä. Aloita rakentaminen "kruunusta", elikkä sämpylän kannesta. Laita se ylösalaisin voileipäpaperille. Voileipäpaperi on vahattua, ei voipaperia eikä leivinpaperia.
- jos laitat sinappia ja ketsuppia, laita sinappi ensin - viisi pikkupusua sämpylän kannelle n. sentin päästä reunasta.
- ketsuppia pannaan enemmän, ja sekin sämpylän kannelle - neljä pläjäystä reunoille ja yksi keskelle, ja tee niistä peukalonjäljen kokoisia
Jos haluat niinkuin amerikkalaisia lisukkeita, käytä hotdogin lisukkeita. Ketsupin pitäisi olla löysempää ja siinä on valkosipulijauhetta.
- Käytä tillikurkkuja ja leikkaa niistä hyvin ohuita siivuja. Kurkkuviipaleiden pitäisi olla vähän lätsyjä, eikä sellaisia paksuja ja rapeita.
- Jos käytät raakaa sipulia hampluissa, tee kuten coleslawn kanssa ja anna sipulirenkaiden seistä hetki kiehuvankuumassa vedessä, muttei niin pitkään että ne alkaa pehmitä. Valuta hyvin. Voit kuivatakin, varmuuden vuoksi.
- Tai sitten käytät sipulisilppua. Joissakin hamurilaispaikoissa tehdään näin. Liota sitäkin vedessä, jotta taitat pahimman puraisun.
- salaatin lehti tähän, tai silputtu salaatti. Leikkaa salaatti ohuiksi, pitkiksi nauhoiksi.
- sitten majoneesi tai hampurilaiskastike
- sitten tomaatit
- näiden päälle sitten juusto. Nyt kun saa Valiolta aamupala cheddaria, joka on ihan "aitoa" muovijuustoa!
- Jos panet pekonia burgeriin, se tulee tähän väliin.
- kun pihvi on valmis, mätkäyttele sitä vähän saadaksesi pahimmat rasvat pois ja läjäytä sitten juustolle.
- Peitä sämpylän pohjalla (kannalla) ja kääri pakettiin.
Hamplukastike
3/4 dl salaattikermaa
3/4 dl majoneessia
2 rkl öljyä
1 rkl viinietikkaa
1 1/2 rkl tillikurkkusalaattia (Esim. tätä http://pakkastenruokia.wordpress.com/2010/05/24/ihana-vanhanajan-kurkkusalaatti/ tai tältä sivulta löytyvää http://www.mvnet.fi/index.php?osio=Sekalaista&sivu=Ruokareseptit)
1/2 rkl makeaa kurkkusalaattia (voit käyttää bostonkurkkua)
1 tl ketsuppia
1 tl sokeria
1 tl sipulijauhetta
hyppysellinen suolaa
sinappia ja pippuria maun mukaan
Sekoita kaikki ainekset.
4) pidä hamplut lämpimänä sillä aikaa kun odotat että kaikki valmistuu. On muuten se lämmin salaatti osa pikaruokalatunnelmaa :-)
- laita uuni lämpiämään, n 100 asteeseen
- kääri valmiit hamplut voileipäpaperiin.
- laita valmiit hamplupaketit uuniin odottamaan syömistä
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
