lauantai 28. kesäkuuta 2008

fondue - elikkä kasto

Minä en todellakaan pidä tippaakaan Martha Stewartista. Mutta hänen shownsa on televisiossa kun sieltä ei tule mitään muuta, joten välillä tulee katseltua...

Martha Stewart juhli St.Patrickin päivää.

Martha Stewart kehui irlantilaisen Jameson whiskyn maasta taivaaseen ja haukkui skottilaista whiskyä... Martha Stewart on skottilainen perimältään (ja puolalainen) - hänessä ei ole tippaakaan irlantilaista verta. Ei siinä mitään, voivathan ei-irlantilaisetkin tykätä irlantilaisesta whiskystä ja skottilaiset olla pitämättä skottilaisesta whiskystä - minä en pidä saunasta ollenkaan, ja olen suomalainen. Joka tapauksessa, Martha on maailman kuuluisin "lifestyle guru". Marthan ei pitäisi ärsyttää skottilaisia, kun on Stuart ja kaikkea...

Martha Stewart teki juustofondueta irlantilaisesta juustosta. Tai siis näytti kuinka se pitäisi tehdä, paitsi että Martha ei varmaan osaa keittääkään (mainitsin joskus aikaisemmin, ettei Martha osaa leipoa) joten joku toinen oli valmistanut sen "oikean" fonduen. Martha kutsui sitten pari vierasta yleisön joukosta maistamaan fondueta. Tietenkään Marthalla ei ole pienintäkään ymmärrystä miten fondueta syödään...

Fonduehaarukka ei ole mikään makkaratikku jossa pidetään makkaraa samalla kun sitä syödään. Fonduehaarukasta suupalanen otetaan irti haarukkaan suulla koskematta - siis suupalasen pitää olla niin kiinteä, että voit sen haarukasta vetää joko hampain tai huulin. Siis fondueen kastettavien palasten pitää olla hyvin siistejä, pienehköjä ja tiiviitä. Martha tarjosi vierailleen omenanlohkon ja revittyä patonkia... Ensimmäinen vieras yritti olla tunkematta omenanlohkoa kerralla suuhunsa, toinen vieras sai juustoisia patonginpaloja etumustansa täyteen...

Mutta - tämä on minun blokini, eikä mikään Martha blog

Suklaafondue

2 1/2 dl kermaa
250 g suklaata (mitä suklaata tahansa - esim. puolet tummaa ja puolet vaaleaa)

Pilko suklaa paloiksi ja sulata kermassa. Mausta haluamallasi tavalla. Esim. espressojauhe sopii hyvin, tai erilaiset alkoholit. Voit myös lisätä pähkinärouhetta suklaakastoon.

Valitse kastettavat:
- hedelmänpaloja
- kuivattuja hedelmiä
- tiivistä kakkua tai muita leivonnaisia
- isoja vaahtokarkkeja
- jos pidät pähkinävoista, laita pähkinävoita pursottimeen ja pursota pieniä tähtiä banaaninsiivuille. Tosi namia.
- Kaikki suklaakonvehtien tiiviit täytteet kuutioina sopii hyvin jälkiruokadippaukseen.
- voit myös ottaa melonipalloraudalla (kaikillahan on sellainen ;-)) jäätelöstä pikkupalloja ja pakastaa ne, ja laittaa jääkylmänä tarjolle. Olisi hyvä jos sinulla olisi myös kylmäalusta jäätelöpalloille.
Voit tehdä sellaisen itsekin. Ota iso kakkuvuoka, kaada siihen pari senttiä vettä, anna jäätyä. Aseta jään päälle pieni kulho tai vati, vatiin paino ja kaada vuokaan (ei kulhoon) lisää vettä, ja jäädytä vati kiinni jäähän. Lisää nyt vielä pari senttiä vettä ja jäädytä. Nyt sinulla on kylmäalusta joka pitää jäätelöpallot kylmänä. Jos haluat, voit irrottaa jään vuoasta, värjätä sen, lisätä jäähän kukkia tai muita koristeita

Jälkiruokafonduet eivät ole vain suklaafondueita. Dippaukseen voi käyttää kaikkia kakunkuorrutteita, kinuskikastiketta, hilloa yms. Tietenkin nämä ovat todella makeita, eikä pystykään paljon dippailemaan esim. paksussa kinuskikastikkeessa tai hillossa, mutta ovat vaihtoehtoja suklaafonduelle.

Marjafondue

750 g marjoja (tai hedelmiä)
1 dl sokeria

soseuta marjat ja siivilöi siemenet pois. Laita marjasose kattilaan, lisää sokeri ja keitä kunnes sokeri on sulanut. Siirrä fonduepataan.
Valitse leivonnaisia ja jälkiruokajuustoa kastettavaksi.

Kookos-pähkinä-fondue

Sekoita kattilassa

2 1/2 dl kermaa
200 g sokeria
3 munankeltuaista
100 g voita
1 tl vaniljaa

Keitä kunnes halutun paksuista.

Lisää seokseen
100 g kookoshiutaleita
120 g pekaanipähkinää muruina

Tarjoa kasteeksi omenanpaloja, banaania, vaahtokarkkeja ja kakunpaloja

Muista että fondue on LÄMMIN dippi - kylmä dippikastike ei ole fondue. Fondue syödään haarukoista (tai grillitikuista), dippi sormin. Fonduepalat on suupaloja, dippipalat ovat suurempia, koska tarvitsen "kädensijan".

Meksikolainen jälkiruokadippi

2 1/2 dl vispikermaa
1 rkl hunajaa
3 rkl Kahluaa tai muuta hyvää kahvilikööriä
hyppysellinen muskottia

Vatkaa kerma vaahdoksi, mausta hunajalla ja liköörillä, ripottele päälle muskottia, tarjoile rapeitten keksien kanssa.

perjantai 27. kesäkuuta 2008

Tahmakakkua

Ruotsalainen suklaakakku, Kladdkaka - tahmakakku

2 munaa
3 dl sokeria
100 g voita/margariinia
1/4 tl suolaa
3 tl vanilliinisokeria
4 rkl kaakaojauhetta
1½ dl vehnäjauhoja

Sulata rasva.
Vatkaa muna ja sokeri vaahdoksi, lisää munavaahtoon toisiinsa sekoitetut kuivat aineet.
Lisää rasva ja sekoita tasaiseksi.
Kaada vuoalle ja paista noin 23-30 min +175 asteessa.


Tahmakakkumuffinit

2 munaa
2 dl sokeria
1 tl vaniljaa
50 g voita
0.5 dl ruokaöljyä
1 dl vaaleasiirappia
2 dl vehnäjauhoa
1 dl hyvälaatuista kaakaota
1 tl leivinjauhetta
1 kpl hyppysellinen suolaa
100 g tummaa laatusuklaata 70%

kermavaahtoa ja tuoreita marjoja koristeeksi

Esilämmitä uuni 175 asteeseen.
Vatkaa munat, sokeri ja vanilja vaahdoksi.
Sulata voi, kaada joukkoon ruokaöljy ja siirappi, sekoita munavaahtoon
Sekoita vehnäjauho, kaakao, leivinjauhe ja suola ja käännä varovasti taikinaan.
Pienennä suklaa, sulata vesihauteessa ja sekoita taikinaan.
Laita paperivuoat muffinssivuo'an koloihin ja täytä 2/3 taikinalla.
Paista uunin keskitasolla n. 12 minuuttia. Muffinssit painuvat kun otat ne uunista. Niissä pitäisi olla vähän pehmeä, "tahmainen" keskus. Anna jäähtyä. Tarjoile kermavaahdon kanssa.

Hallattaren herkuista löytyi vielä kaksi tahmaista suklaista reseptiä:
(Sivulta löytyy useitakin vähemmän tahmaisia suklaisia reseptejä ;-))

Tahmea suklaakakku
6 annosta

200g tummaa suklaata
150g voita
4 munankeltuaista
2½ dl sokeria
3 dl mantelijauhetta
3 rkl vehnäjauhoja (gluteenitonkin käy)
4 munanvalkuaista

vuokaan:
Voita
5 rkl sokeria

Kuumenna uuni 180 asteeseen.
Voitele 6 pientä annosvuokaa tai uuninkestävää kahvikuppia ja leivitä ne sokerilla.
Sulata suklaa ja voi mikroaaltouunissa.
Erottele munankeltuaiset valkuaisista. Vaahdota munanvalkuaiset.
Vaahdota keltuaiset ja sokeri. Lisää suklaa-voiseos keltuaisvaahtoon. Lisää joukkoon mantelijauhe ja vehnäjauhot. Sekoita lopuksi joukkoon valkuaisvaahto. Jaa taikina vuokiin.
Aseta vuoat vesihauteeseen laakeaan uunivuokaan.
Kypsennä 180 asteisessa uunissa noin 25 minuuttia.


Ranskalainen suklaakakku ilman jauhoja:

* 200 g tummaa suklaata
* 200 g pehmeää voita
* 200 g sokeria
* 4 munaa keltuaiset ja valkuaiset eroteltuna

Kuumenna uuni 190 asteeseen.
Voitele pyöreä kakkuvuoka (22 cm).
Paloittele suklaa ja sulata se vesihauteessa. Lisää voi ja sekoita lastalla tasaiseksi.
Lisää puolet sokerista keltuaisten joukkoon ja vatkaa, kunnes seos on vaaleaa. Yhdistä keltuaisvaahtoon suklaaseos.
Vatkaa valkuaiset vaahdoksi. Lisää loppu sokeri useassa erässä edelleen vatkaten, kunnes vaahto on kiiltävää.
Yhdistä valkuaisvaahto kevyesti lastalla nostellen suklaaseokseen.
Levitä taikina vuokaan ja kypsennä 40 minuuttia eli kunnes kakun keskelle pistettyyn tikkuun ei jää taikinaa.
Anna kakun levätä huoneenlämmössä 10 minuuttia ja kumoa se sitten vuoasta.
Rapeakuorinen kakku muistuttaa rakenteeltaan vanukasta tai moussea ja se tarjotaan lämpimänä tai kylmänä kermavaahdon kera.

Helppo ranskalainen suklaakakku (kotikokki.netistä)

200 g voita sulatettuna
3 dl sokeria
2 kpl kananmunia
2 rkl vaniljasokeria
2 dl vehnäjauhoja
1 ½ dl kaakaojauhetta

Sekoita kaikki aineet keskenään ja kaada (voideltuun) piirakkavuokaan.
Paista 200 asteisessa uunissa noin 15 minuuttia. Kakun kuuluu jäädä sisältä hiukan löysäksi.
Tarjoa kakun kanssa esimerkiksi vaniljajäätelöä ja suklaakastiketta.
Kerma- ja vaniljakermavaahtokin käyvät hyvin tämän kanssa.

torstai 26. kesäkuuta 2008

Polvilumpiot

Kun nyt joku sanoi että täältä löytyy ohje, niin pitää se sitten tänne panna.

Ota melko puhdas kulho. Kopauta suurimmat roskat ulos sieltä.
Sekoita 115 g voita ja 350 g sokeria.
Lisää vatkattu muna. Valitse tuoreusaste mieltymystesi ja mahdollisuuksiesi mukaan.
Lisää 2 runsasta teelusikkaa inkiväärijauhetta, 250 g vehnäjauhoja ja vähän leivinjauhetta.
Sekoita viitisen minuuttia jos viitsit.
Pyörittele taikinasta 36 pallukkaa leivinpellille ja paista 180-asteisessa uunissa 30 minuuttia.
Piilota johonkin nurkkaan ja syö kaikki itse.

keskiviikko 25. kesäkuuta 2008

Trio jäätelökeksit

Aloita vuoraamalla vuokaleipävuoka muovikalvolla.

Tee haluamasi muropikkuleipätaikina. Jaa taikina kolmeen osaan, värjää yksi ruskeaksi kaakaolla ja toinen osa vaaleanpunaiseksi karamellivärillä. (Joo, olisi kiva saada mansikanmakua, mutten ole vielä mansikkamakuesanssia nähnyt leivontahyllyillä. Ehkä sitä on.)
Painele taikinat yksi kerrallaan kerroksiksi vuokaleipävuokaan niin että "vanilja" on keskellä. Siis ensin suklaa tai mansikka, sitten vanilja ja lopuksi se mitä on jäljellä. Laita jääkaappiin asettumaan pariksi tunniksi.

Ota vuoka jääkaapista, kumoa taikinapitko leivinpöydälle ja leikkaa noin 1/2 sentin siivuiksi terävällä veitsellä. Asettele palaset leivinpellille ja paista pikkuleivät. Älä anna pikkuleipien ruskettua.

Voit syödä pikkuleivät sellaisenaan, tai pehmittää vähän jäätelöä ja laittaa lusikallinen kahden keksin väliin.

Voit myös tehdä jutun "hienosti" ja valmistaa "täyte". Vuoraa vuokaleipävuoka muovikelmulla, laita vuokaan kerros suklaajäätelöä (yhtä paksu kerros kuin sinulla oli pikkuleipätaikinaa), kerros vaniljajäätelöä ja kerros mansikkajäätelöä, ja laita kakku pakastimeen kovettumaan. Kun jäätelökakku on kovettunut, ota se pakastimesta, anna pehmittyä hetki ja leikkaa veteen kastetulla terävällä veitsellä noin sentin siivuiksi. Laita jäätelösiivu kahden keksin väliin, paina kevyesti yhteen ja pakasta.
Nauti sitä mukaan kun tulee triojäätelön himo.

Tietenkin voit tehdä samalla mallilla minkälaisia jäätelökeksejä tahansa. 
Tee piparkakkuja ja laita väliin vaniljajäätelöä. 
Tee suklaakeksejä ja laita väliin minttujäätelöä. 
Tee ranskanpastillikeksejä ja laita väliin...

sunnuntai 8. kesäkuuta 2008

Limettipiirakka

Luulin että "Key Lime Pie" oli limettipiirakka jostain Key nimisestä paikasta... eipä olekaan. Key lime on eritying limettisortti, kitkerämpi ja mausteisempi kuin "tavalliset" limetit. Jos sinulla on suhteita Amerikkaan, tilaa pullollinen key lime juicea. :-)

Lehtevä piirakkataikina

2 1/2 dl jauhoja
1/4 tl suolaa
1/2 dl öljyä
1/4 dl kylmää maitoa

Sihtaa jauhot ja suola kulhoon. Sekoita öljy ja maito. Kaada neste jauhoihin ja sekoita haarukalla taikinaksi.

Kaulitse taikinasta piirakankuori, vuoraa piirakkavuoka, pistele haarukalla pohjaan reikiä ja paista 240 asteessa 10 minuuttia.

Limettitäyte ja marenkikuorrutus

3 munaa
3 dl + 4 rkl sokeria
1/4 tl suolaa
1 dl maissitärkkelystä (Maizena)
5 dl vettä
2 rkl voita
1 dl limettimehua
1 rkl limetinkuorta raastettuna
muutama pisara vihreää karamelliväriä

Erota keltuaiset ja valkuaiset. Vatkaa keltuaiset ja aseta syrjään.
Sekoita kattilassa sokeri, suola, maissitärkkelys ja vesi. Kiehauta ja keitä pari minuuttia. Siirrä pois lämmöltä.
Ota seoksesta n. desin verran ja vatkaa munankeltuaisiin, lisää sitten keltuaisseos kattilaan yhdessä voin ja limettimehun kanssa. Sekoita hyvin. Keitä vielä pari minuuttia.
Siirrä kattila lämmöltä, lisää limetinkuori ja karamelliväri ja kaada taikinakuoreen.

Vatkaa munanvalkuaiset, hippunen suolaa ja 4 rkl sokeria kovaksi vaahdoksi ja peitä tällä marengilla limettitäyte.

Paista 180 asteessa noin 10-15 minuuttia - kunnes marenki on hiukan kovettunut ja saanut pikkuisen väriä.

limetti-juustokakku

kuori:
5 dl grahamkeksinmuruja
1/2 dl sokeria
1 dl voisulaa

Sekoitetaan hyvin ja painellaan vuokaan. Käytä vuokaa, josta reunan saa irti ja painele muruja reunoillekin. Paista 180 asteessa 8 minuuttia. Jäähdytä.

täyte:

240 g tuorejuustoa
3 dl sokeria
6 suurta munaa
240 g kermarahkaa, smetanaa, creme fraichea, turkkilaista kermajogurttia
1 1/2 tl raastettua limetinkuorta
1 dl limettimehua

Vatkaa tuorejuusto vaahdoksi, lisää sokeri. Lisää munankeltuaiset yksi kerrallaan, vatkaa kunnolla jokaisen jälkeen.
Kääntele joukkoon rahka, limetinkuori ja -mehu.
Vatkaa valkuaiset vaahdoksi ja kääntele juustoseokseen.
Kaada täyte grahamkeksikuoreen ja paista 180 asteessa tunti. Käännä sitten uuni pois päältä, aseta uuninluukku raolleen ja anna asettua jäähtyvässä uunissa vielä 15 minuuttia.
Ota juustokakku uunista ja irrota täyte välittömästi vuoasta juoksuttamalla ohutta, terävää veistä juustotäytteen ja vuoan välistä. Poista vuoan reunus ja anna kakun jäähtyä kunnolla, ensin ritilällä ja sitten jääkaapissa. Jaksa odottaa yön yli. Maut tasottuvat odotusaikana ja juustokakusta tulee erinomaisen hyvää.

Sopii todella hyvin kesäjuhlien jälkiruoaksi; näyttävä, helppo ja valmistuu edellisenä päivänä.
Tarjoile kermavaahtonokareen ja limetinviipaleen kera.

Suolatikkulimettipiirakka

kuori:
3 dl murskattuja suolatikkuja
1/2 dl sokeria
1 dl sulatettua voita

Sekoita ainekset ja painele murut vuokaan. Paista 200 asteessa viitisen minuuttia. Anna jäähtyä.

täyte:
2 1/4 dl limeaatitiivistettä
5 dl makeutettua tiivistettyä maitoa
1 rkl raastettua limetinkuorta
1 dl vaniljavanukasjauhetta
2 dl vispikermaa
vihreää karamelliväriä

Sekoita limeaatitiiviste ja maito, vatkaa vanukasjauhe mukaan. Kiehauta ja anna kiehua minuutin. Jäähdytä.
Sekoita vanukkaaseen limetinkuori ja karamelliväri.
Vatkaa kerma vaahdoksi ja sekoita joukkoon.
Kaada piirakankuoreen.

Alkuperäinen resepti tehdään erilaisista paketeista ja tiivisteistä mitä meiltä ei saa... Joten tämä resepti ei ole niin helppo kuin luulisi :-D Mutta minä rakastan monimutkaisia juttuja.

Limeaatitiiviste:

Keitä 1 1/2 dl sokeria ja 1 1/2 dl vettä siirapiksi. Lisää 1 dl limettimehua (n. 6 limetin mehu).
Lisää 8 dl kylmää vettä saadaksesi limeaatia.

Pikavastike makeutetulle maitotiivisteelle:

Laita tehosekoittimeen 2 1/2 dl maitojauhetta, 1 dl kiehuvaa vettä, 2 dl sokeria ja 3 rkl voita. Mixaa kunnes sokeri on sulanut ja seos on paksua pirtelöä.
Tästä tulee n. 3 dl maitotiivistettä.

Vaniljavanukasseos:

7 1/2 dl maitojauhetta
1 tl suolaa
7 1/2 dl maissitärkkelystä (Maizena)
1 vaniljatanko murskattuna

Sekoita hyvin ja laita ilmatiiviiseen purkkiin.
Tee vaniljavanukas niin, että otat 1 osan jauhetta ja 4 osaa maitoa. Sekoita kattilassa, kiehauta ja anna kiehua n. 1 minuutti.
Jos haluat, voit vatkata vanukkaaseen munankeltuaisen, ruokalusikallisen voita ja vähän vaniljaa.

perjantai 23. toukokuuta 2008

Toffeeviistot

100 g voita
1 dl sokeria
2 rkl vaaleaa siirappoa
2 1/4 dl vehnäjauhoja
1/2 tl ruokasoodaa
1 tl vaniljasokeria
1 tl inkivääriä

Uuni 175 astetta

Vatkaa voi, sokeri ja siirappi vaahdoksi. Sekoita kuivat aineet ja kääntele voivaahtoon. Jaa taikina kahteen osaan ja rullaa taikinapalat tangoiksi. Laita tangot leivinpaperilla peitetylle pellille ja litistä vähän haarukalla. Paista n. 12-15 minuuttia, kunnes kullanruskeita.
Leikkaa paistetut tangot vinottain pikkuleiviksi. Anna jäähtyä.

maanantai 5. toukokuuta 2008

Rinkeleitä

Marraskuussa 2006 joukko bloggaavia leipureita innostui kokeilemaan yhdessä ohjeita, joita ei muuten uskalla kokeilla... Minun listallani on jo pitkään ollut kunnon lehtevät viinerit ja kunnon ruisleipä. Sanovat, ettei kunnon ruisleipää sähköuunilla saa onnistumaankaan, mutta kyllä onnistuin. Hyvä leipä ei ole mikään ongelma.

Ensimmäisenä reseptinä oli pretzelit eli rinkelit.

Pehmeät voirinkelit

6 dl vehnäjauhoja
1/2 tl suolaa
1 tl sokeria
2 tl hiivaa
2-2 1/2 dl vettä riippuen päivän kosteudesta - taikinan tulee olla pehmeää

voiteluun
1 dl lämmintä vettä
2 rkl ruokasoodaa

päälle karkeaa suolaa, esim. sormisuolaa

jälkivoiteluun
3 rkl sulatettua voita

Sekoita kaikki ainekset ja vaivaa kunnes taikina on sileää, tasaista ja pehmeää. Jauhota taikina ja laita se muovipussiin lepäämään puoleksi tunniksi.
Esilämmitä uuni 260 asteeseen (siis kuumaksi).
Valmista kaksi leivinpeltiä voitelemalla tai paperoimalla ne.
leivo taikina. Voitele työpöydän pinta ja kaada taikina pöydälle. Jaa taikina kahdeksaan osaan ja anna osien levätä viitisen minuuttia.
Tee sillä välillä soodavesi valmiiksi. Sekoita sooda kuumaan veteen ja varmista että kaikki sooda on liuennut.
Pyöritä taikinamöykyt pitkiksi makkaroiksi ja kääri rinkeliksi (siis ensin U ja sitten pyöräytät ne "letit" toistensa ympäri kerran tai pari ja lasket lepäämään U:n päälle. Kyllähän kaikki tietää miltä rinkelit näyttää.)
Kastele rinkelit soodaveteen ja laske pellille. Ripottele päälle vähän suolaa.  Anna nousta, peittämättä, 10 minuuttia ja paista 8-9 minuuttia, kunnes rinkelit on kullanruskeita.
Voitele valmiit rinkelit runsaasti voilla. Voitele useaan kertaan, kunnes kaikki voi on käytetty.

Syö rinkelit lämpimänä.

Tässä viipurinrinkelien ohje.

Tässä vesirinkelit (bagels). Minusta olisi ollut haastavampaa tehdä vesirinkeleitä, mutta - onhan nuo pehmeätkin rinkelit hyviä.

Aidot, juutalaiset bagelit eli vesirinkelit

1,5 - 2 l vehnäjauhoja (yritä löytää mahdollisimman gluteenista leipäjauhoa)
1-2 pakettia hiivaa
6 rkl sokeria tai hunajaa
2 tl suolaa
7 1/2 dl kuumaa vettä

hiukan öljyä kohoamiskulhon voiteluun

keitinvesi
4 l vettä
3-5 rkl siirappia tai sokeria

pari kourallista jauhoja peltien valmisteluun.

Veden pitää olla niin lämmintä kuin kätesi juuri ja juuri sietävät. Se lisää jauhojen sitkosta.
Lisää sokeri tai hunaja ja sekoita sormillasi, jotta olet aivan varma, että vesi on kuumaa muttei liian kuumaa.
Liuota hiiva sokeriveteen.
Odota kunnes hiiva alkaa reagoida. Lisää suola ja 3/4 l jauhoja ja vatkaa ne liemeen. Jatka jauhojen lisäämistä n. desi kerrallaan. Vaivaa taikinaa koko ajan, kunnes sinulla on sileä, elastinen, mutta kova taikina. Älä vaivaa sitä liian kauan, niin että se menettää elastisuutensa.
Siirrä taikina puhtaaseen, öljyttyyn kulhoon, pyöräytä se öljyssä ja peitä se kostutetulla leivinliinalla. Anna kohota vedottomassa paikassa kaksinkertaiseksi.
Kun taikina on valmista leivottavaksi, täytä kattila vedellä ja laita se kiehumaan. Kun vesi kiehuu, lisää siirappi ja vähennä lämpöä. Veden pitää olla kuumaa, muttei saa kuplia kovasti.
Vaivaa taikina ja jaa n. 15-20 rinkeliksi. Pyöritä palat palloiksi ja tee sitten reikä keskelle kuin donitseihin.
Esilämmitä uuni 180-200 asteeseen.
Kun olet leiponut rinkelit, anna niiden kohota n. 10 minuuttia. Rinkeleiden tulee kohota hieman, muttei paljon. 10 minuutin jälkeen pudota rinkelit kiehuvaan veteen yksi kerrallaan. Älä keitä kaikkia kerralla, mutta 2-3 voi hyvin olla padassa yhtä aikaa. Rinkelit uppoavat ensin, mutta nousevat pian veden pinnalle. Anna rinkeleiden kohota vedessä n. 3 minuuttia, käännä ne ympäri reikäkauhalla ja keitä toista puolta myös kolmisen minuuttia. Nosta ne sitten vedestä ja anna valua leivinliinalla. Rinkeleiden tulee olla nyt kauniisti kohonneet ja kiiltäviä, koska vedessä on sokeria.
Kun kaikki rinkelit on keitetty, ripottele pellille jauhoja ja nosta rinkelit pellille. Ne eivät enää nouse, joten voit asetella ne hyvin lähelle toisiaan. Paista 25 minuuttia, käännä rinkelit ylösalaisin ja paista vielä 10 minuuttia. Anna jäähtyä puhtaalla pyyhkeellä. Älä syö kuumana, koska kuumat rinkelit murtuvat.

Jos haluat, voit voidella rinkelit vatkatulla munalla ennen paistamista, ja ripotella rinkeleille esim. unikonsiemeniä, seesaminsiemeniä, paahdettua sipulisilppua, karkeaa suolaa tms.

Suolarinkelit (sellaisia kuivia, kuin suolatikut)

500 g jauhoja
1 rkl karkeaa suolaa (sormisuolaa)
2 1/2 dl mineraalivettä
100 g voita
25 g hiivaa
1 rkl sokeria

Sekoita ainekset taikinaksi ja anna taikinan kohota vähintään puoli tuntia lämpimässä.
Leivo rinkelit haluamaasi muotoon. Muista että taikina on sellaisille naposteltaville pikkurinkeleille, niinkuin suolatikut, eikä ruokarinkeleille.
Voitele munalla ja ripottele karkeaa suolaa rinkeleille, ja jos haluat, esimerkiksi seesaminsiemeniä, yrttejä tai juustoraastetta.
Paista 225 asteessa noin 10 minuuttia.

Ja kun tässä nyt asutaan Södertäljessä, joka on Ruotsin vastine Viipurille kun rinkeleistä on kyse, tässä Södertäljerinkelin resepti. (Tai yksi niistä. Jokaisella rinkelieukolla oli oma, tarkoin varjeltu reseptinsä)

1 kannu (2,6 l) maitoa
20 munaa
2 naulaa (850 g) voita
5 naulaa (2.125 kg) sokeria
24 naulaa (10 kiloa) vehnäjauhoja
80-100 orttia (naulan 1/100, siis n. 400 g) hiivaa

Aika kamalat määrät, siis... joten jos ottaisi 1/10

2 1/2 dl maitoa (elikkä 3 jumprua)
2 munaa
85 g voita (noin 6 1/2 luotia)
212 g sokeria (ihan täsmälleen 1 markka eli 1/2 naulaa)
1 kg vehnäjauhoja (2 1/2 naulaa)
40-50 g hiivaa (2 1/2 - 3 luotia)

Sekoita sokeri maitoon, vatkaa munat ja sekoita joukkoon, sulata voi ja sekoita joukkoon. Lisää hiiva ja jauhot. Vaivaa tunti. Anna kohota 1/2 tuntia.
Vaivaa kohonnut taikina hyvin ja muovaile rinkeleiksi. Södertälje-rinkeleiden tulee olla selvästi sydämen muotoisia, joten tee U:sta V ja paina kärki kunnolla suppuun. Tee pieniä, kämmenen kokoisia rinkeleitä.
Paista miedossa lämmössä. (150 astetta)

Vanhat painomitat

1 naula = 32 luotia = 425,02 g
1 markka = 1/2 naulaa = 212,56 g
1 unssi = 1/16 naulaa = 2 luotia = 26,56 g
1 luoti = 13,28 g

Tilavuusmitat

1 kappa = 1 3/4 kannua = 1/32 tynnyriä = 4,58 litraa (Imperial gallon)
1 kannu = 2 tuoppia = 2,62 l
1 tuoppi = 4 korttelia = 1,31 l
1 kortteli = 4 jumprua = 0,33 l
1 jumpru = 0,082 l

Kappa on sitten se englanninkielen gallona, 1/4 siitä on vartti, 1/2 vartista on pintti ja 1/4 pintistä on gill. (Olisikohan suomeksi silli? :-D)
Mutta selittää kyllä miksi olutpullo on 33 cl, vai mitä ;-)

Ja uunin lämpötilat

hyvin mieto: 90-100 astetta
mieto 120-160 astetta
keskinkertainen: 170-200 astetta
kuuma: 250-300 astetta

ja toinen södertälje-rinkeleiden ohje

125 g voita
1 l vehnäjauhoja
1 mm suolaa
1 rkl sokeria
50 g hiivaa
2 ½ dl kermaa
2 munaa

Leikkaa voi jauhoihin, lisää suola ja sokeri. Liota hiiva kädenlämpöiseen kermaan ja lisää taikinaan yhdessä munien kanssa. Vaivaa taikina sileäksi ja kimmoisaksi ja anna kohota puoli tuntia.
Vaivaa taikina pöydällä joustavaksi, pyöritä pitkiksi tangoiksi, jotka kierrät rinkeleiksi.
Anna kohota leivinpöydällä n. puoli tuntia.
Keitä iso kattilallinen vettä ja laske muutama rinkeli kerrallaan kattilaan. Anna kiehua kunnes rinkelit kohoavat pintaan, nosta sitten ylös vedestä reikäkauhalla ja laita voidellulle leivinpellille. Kun kaikki rinkelit on keitetty, ruskista rinkelit uunissa kullanruskeiksi 275 asteessa n. 15 minuuttia.